Miten tuotin mainosvideon ilman budjettia?

Nike-spec mainoksen tekeminen ja oma luova prosessi.

Mainosvideon idean synty.

Uutena videotoimistona on hyvin vaikeaa saada alle ison budjetin tuotantoja toteutettavaksi, ellei perustajana ole jo valmiiksi taustaltaan todella ansioitunut tekijä, jolla on paljon uskottavuutta, laaja verkosto ja näyttävä portfolio alla.

Itse kuitenkin vasta tässä mainosalan alkutaipaleella ollessani joudun lähestymään tuotantoja hieman eri kantilta, mutta nautin myös hyvin paljon pienten budjettien tuotannoista, koska niissä saa ja joutuu olemaan luova aivan eri tavalla.

Tämän takia päätin tehdä Nikelle spec-mainoksen harjoitustyönä ilman budjettia ja testata mihin omat rahkeet riittävät.


Mikä on Spec-mainos?

Spec-mainos on spekulatiivinen mainos, jonka tuotantoyhtiö, ohjaaja tai luova tiimi tekee omalla aloitteellaan ja omalla kustannuksellaan ilman varsinaista tilausta tai sopimusta brändiltä. Sen tarkoituksena on osoittaa tiimin luovuus, taidot ja kyky toteuttaa mainoksia kyseiselle brändille tai vastaaville asiakkaille tulevaisuudessa.

Eli ei Nike oikeasti minulta mitää tilannut, mutta ehkä jos he näkisivät tämän videon, niin voisivat vaikka tilatakkin ;)



Videon tavoitteet

Kun itse päätin tehdä mainoksen omaksi ilokseni, niin minun tarvinnut tällä kertaa huolehtia asiakkaan antamasta briiffistä, vaan sen sijaan minulla oli täysi luova vapaus tehdä mitä vain. Halusin kuitenkin, että videosta välittyisi läpi Niken brändi-identiteetti, jotta lopputulos olisi jollain tavalla uskottava.

Konseptointia aloittaessa koitin pitää kirkkaana mielessä, että mikä videon tavoite on. Mitä tällä videolla halutaan saavuttaa?

Tällä kertaa itse päätavoitteena oli luoda referenssi työnäyte omalle videotoimistolle, jotta pääsisin tekemään saman kaltaisia mainoksia myös oikeille asiakkaille. Tämän takia valitsin Niken, koska heidän mainoksista välittyy jotain sellaista, mikä puhuttelee itseä ohjaajana todella paljon.  

Halusin, että video välittäisi tietynlaisen fiiliksen ja inspiroisi katsojaa tarttumaan itselle tärkeään hetkeen, olemalla päättäväinen, tekemällä sen mitä haluamme, vaikka se olisikin hieman haastavaa ja vaatisi meiltä ponnisteluja. - JUST DO IT! -


Tuotannon konseptointi

Urheilu on minulle myös tärkeä osa arkea ja käyn paljon lenkillä, joten ajattelin, että juoksu-aiheinen video voisi olla tarpeeksi yksinkertainen idea lähestyä toteutusta nollabudjetilla, eikä myöskään vaatisi tuotannollisesti suuria ponnisteluja.

Halusin, että video olisi visuaalisesti näyttävä ja korostaisi enemmän kokonaisvaltaista ja inspiroivaa fiilistä, sen sijaan, että olisin alkanut kehittelemään monimutkaista juonta videon ympärille.

Samaan aikaan kun suunnittelin videota ja etsin inspiraatiota, törmäsin yhden toisen ohjaajan videoon ja päätin tehdä niin kuten kaikki loistavat artistit ovat aikoinaan tehneet, eli en lainannut, vaan päätin varastaa juonen hänen videosta omaani. Vaihdoin tietysti kontekstin kokonaan uuteen ympäristöön ja riisuin kaikki hienoudet mitä isompaan tuotantoon kuuluu ja muokkasin ne toimimaan tähän tuotantoon.

Halusin myös luoda täysin omanlaisen fiiliksen videolle. Kuvittelin mielessäni sen hetken kun juoksen lenkkiä luurit päässä ja jokin tiukka takapotkuinen biitti soi täysillä korvissa, painan eteenpäin niin kovaa vain kun kropasta vain lähtee ja annan itsestäni kaiken sille hetkelle.

Tämän konseptin toteuttaminen olisi tarpeeksi yksinkertainen ja mielenkiintoinen herättää visuaalisesti henkiin sekä jonka voisin kuvata ja toteuttaa yhden päivän aikana, omalla kalustolla ja pienellä tiimillä ulkona kuvattavissa lokaatioissa.


Esitotuotannon toteuttaminen

Kun konsepti oli selvä, kävin skouttaamassa muutaman siistin lokaation, missä voisimme kuvata videon. Halusin, että lokaatio vaihtuu tarinassa ja niiden välille voidaan rakentaa siistejä siirtymiä ja lopulta tarinan päätteeksi, juoksija saapuisi jonnekin korkealle ihastelemaan maisemia, johon video loppuisi.

Tämä jälkeen suunnittelin kuvalistan, eli minkälaisia ottoja haluamme kuvata eri lokaatioissa. Tykkään myös aina jättää vähän improvisaation varaan ja kokeilla setissä mikä toimii parhaiten, mutta kaiken kaikkiaan olin valmistautunut jo ennalta aika hyvin, koska meidän pitäisi toimia kuitenkin aika tehokkaasti kuvauspäivänä.

Sen jälkeen minun täytyi löytää malli ja lyödä kuvauspäivä lukkoon. Laitoin Facebook -ryhmään ilmoituksen ja rooliin haki yllättäen hyvin moni hakija, vaikka kyseisestä keikasta en voinutkaan maksaa oikeanlaista korvausta. Lupasin kuitenkin lopputulokseksi siistin työnäytteen mallille, mikä auttaisi varmasti tulevien keikkojen kanssa.

Kaikki oli tämän jälkeen valmista ja sitten vain odoteltiin, että päästäisiin kuvaamaan. Suomessa ulkona kuvaaminen on aina täysi hazardi, mutta tällä kertaa kuvauspäivänä meitä helli oikein ihana aurinkoinen ja lämmin sää, mikä sopi oikein hienosti videon kokonais fiilikseen.


Tuotannon kuvaaminen

Kuvasimme kolmessa eri lokaatiossa ja olin luonut kevyen aikataulun kuvauspäivää varten. Kuvauspäivä meni kaiken kaikkiaan oikein kivasti ja saimme jokaisessa lokaatiossa kuvattua kaikki kuvat mitä halusimme.  

Meitä oli kolmen hengen pieni tiimi, eli mallin lisäksi minulla oli mukana yksi luotto assari messissä ja tällä porukalla selvisimme koko päivästä.

Operoin myös itse päivän aikana kameraa ja joudun juoksemaan ottojen aikana hyvin mallin mukana, jotta sain haluamani vauhdikkaat shotit kuvattua.  Se oli ehkä haastavinta koko kuvaus päivässä, mutta otimme kuitenkin lyhyitä ottoja, niin minun ei tarvinnut juosta kamera sylissä lopulta ihan liikaa :D Käytin kuvaamisessa gimbalia, minkä avulla kameran kuva pysyi hyvin vakaana ja mahdollisti liikkuvat shotit.

Vaikka minulla ei ollut mahdollisuutta antaa kunnon korvausta tiimiläisilleni, niin vein heidät kuitenkin päivän aikana syömään ja pidin huolen, että juotavaa ja välipalaa oli päivän aikana aina tarjolla. Annoin myös mallille palkkioksi Niken juoksulenkkarit, jotka hankimme tuotantoa varten. Sen lisäksi lupasin, että jään kummallekkin palveluksen velkaa tässä elämässä ;)

Kaiken kaikkiaan videosta tuli oikein kiva ja sain luotua siihen sähäkän ja dynaamisen tunnelman leikkauspöydällä.

Videon lopputuloksen voitte katsoa alta.

- Otto Väisänen, ohjaaja / tuottaja
Otto Väisänen

EasyFilm - Ohjaaja / tuottaja

+358407040736

Ota yhteyttä, jos tarvitset apua videotuotannoissa.

SANO HEI.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Tuottaja / ohjaaja: Otto Väisänen

Tai soita suoraan!

Mail: ottovaisanen@yhelotol.com
Y-tunnus: 3011190-8
Puh: +358407040736

Videotoimisto Helsinki